Basisschool groep 2 t/m 8

Muiswerk, digitaal oefenprogramma

  • Muiswerk is een slim, online taal- en rekenprogramma. Dit programma helpt leerlingen op hun eigen niveau te werken: gepersonaliseerd leren. 
  • Het programma zoekt uit wat de leerling al beheerst en voor welke onderwerpen hij/zij oefenmateriaal nodig heeft. Vervolgens krijgt iedere leerling een persoonlijk oefenprogramma waar hij/zij zelfstandig mee werkt. Duidelijk uitleg, zinnige feedback en een onbeperkte hoeveelheid digitale oefenmateriaal.
  • Daar waar het moeilijk gaat spring ik, Coach Ingrid, bij met educatieve materialen. Materialen die de leerstof inzichtelijk maken en daardoor begrijpelijker. Indien nodig krijgt het kind materialen te leen mee naar huis om ook daar ondersteunend te kunnen oefenen.
  • Meestal is het goed om één stapje (soms twee) terug te doen en in een lagere groep te starten. Zo kunnen we eventuele leergaten opvangen en wegwerken. Het is vervelender om door te worstelen en constant dezelfde onnodige obstakels tegen te komen. Een stapje terug kan verhelderend werken en je bent snel weer terug op jouw niveau of zelfs hoger.

 

  • Met muiswerk oefen je alleen datgene wat je NOG niet kunt.
  • Dat wat je al kan hoef je niet te oefenen!
  • Laat leren weer leuk zijn, begin met muiswerk!


Ik leer leren groep 8

'Ik leer leren' geeft kinderen slimme handvatten voor efficiënter en makkelijker leren. Kinderen in groep 8 hebben veel baat bij deze training.

 

Inhoud van de training

 

Iedere training kent een vaste structuur waarin rust en activiteiten elkaar afwisselen.

Leren ontspannen en leren concentreren spelen in iedere training een belangrijke rol.

Elke training heeft zijn eigen thema.

 

1e les: Je ontdekt je leervoorkeuren, je eigen manier van leren.

2e les: Je leert omgaan met faalangst. We werken aan het hebben en houden van motivatie.

3e les: Hoe kun je slim plannen, omgaan met je kostbare tijd en je werk makkelijk organiseren.

4e les: Ontdek je concentratieknop!

5e les: Maak optimaal gebruik van je hersenen en leer de lesstof onthouden.

 

'Ik leer leren' kan in groepen (ook op school) van minimaal 3 á 4 kinderen met een maximum van 6 gegeven worden, of individueel. (vraag naar de mogelijkheden!)


Ik leer anders


Een groot aantal kinderen worden ondergewaardeerd en dat om een bijzondere gave:

 

zij zijn beelddenkers!

 

Ze denken voornamelijk in beelden. Het lesmateriaal wordt niet begrepen en onthouden.

Vaak ontwikkelen beelddenkers een leerachterstand of heeft men een vermoeden van dyslexie. Bijles helpt niet of nauwelijks. Eigenlijk wordt het schoolwerk op 'foute' wijze aangeboden. 

De leermethodes in het reguliere onderwijs, veelal geschreven door taaldenkers, sluiten mede daardoor niet altijd aan bij deze denkwijze. Ruim 93 % van alle kinderen leert auditief (via het gehoor) en 7 % zijn beelddenkers.

Door kinderen te leren de aangeboden lesstof te vertalen naar beelden,  krijgt hij/zij grip op zijn leerstijl. Je laat hem/haar de lesstof opslaan, verwerken en onthouden.

 

Je hebt direct resultaat. Geen eindeloos traject zonder resultaat maar direct in de eerste sessie is al te zien wat voor een effect het heeft bij een beelddenker.

 

Informatieproces:

  • opnemen
  • verwerken
  • opslaan/onthouden
  • gebruiken 

Per persoon verschilt de voorkeur van bovenstaand informatieproces:

 

  • auditief (horen)
  • kinetisch ( voelen)
  • auditief digitaal (denken)
  • visueel (zien) beelddenken

Ook een combinatie hoort tot de mogelijkheid.

 

 

Druk op onderstaande knop om te checken of je kind een beelddenker is.